BIKERmania - cykloinfo
|
Užitočné rady pre cyklistov: |
|
|
Začiatok sezóny:
Bicyklovanie a samozrejme cykloturistika je najprístupnejším a najjednoduchším športom pre všetkých. Dá sa robiť hocikedy, hocikde a takmer po celý rok. Po zime by mal bicykel podstúpiť kontrolu v špecializovanom servise.
Ak bicykel zimoval v priestore, kde bol vystavený vplyvom počasia, jeho súčiastky sú zoxidované, pneumatiky popraskané a servis i kontrola bicykla vyžaduje odborný prístup.
Na servis však treba myslieť v dostatočnom predstihu. Keď sa trochu oteplí, všetci si spomenú na bicykel a čakacie doby v servisoch sú veľmi dlhé.
"Ak bicykel po zimnej prestávke nepodrobíme dôkladnej údržbe, riskujeme, že bude vydávať nepríjemné zvuky. Plášte a duše oslabené nepriazňou počasia budú ohrozovať bezpečnosť jazdy," upozornil bývalý cyklistický pretekár a dnes predajca cyklistických potrieb Peter Privara.
Údržba bicykla počas sezóny závisí od toho, ako intenzívne sa bicyklovaniu venujeme. "Víkendoví cyklisti by mali dofúkať pneumatiky raz za dva týždne, pri zmoknutí premazať časti, ktoré sa točia a raz za čas skontrolovať aj funkčnosť kolies a pedálov," odporučil.
Pri nákupe nového bicykla sa skúsený predajca najskôr informuje, na čo a kde bude zákazník bicykel používať. Typy bicyklov sú prispôsobené účelu a pri kúpe je dôležitá aj jeho veľkosť. "Najmä ženy si ako zákazníčky potrpia aj na dizajn a, samozrejme, je dôležitá aj informácia, koľko chce zákazník do bicykla investovať," spresnil Privara.
Vysvetlil, že horské bicykle sú určené najmä do lesa a nemali by sa používať na cestách, cestné bicykle, tzv. galusky na cesty a existuje aj ich kombinácia. Bicykle je podľa neho lepšie nakupovať v špecializovaných predajniach ako v hypermarketoch, pretože tam často nebývajú kvalitne zmontované.
"Podľa obchodného zákonníka by aj na ne mala byť garančná prehliadka, ale tu ju nemá kto spraviť. V špecializovanom obchode dostanete na výrobok garančnú prehliadku po sto kilometroch alebo do mesiaca," dodal.
V súčasnosti existuje na trhu veľa typov bicyklov a veľa možností na spohodlnenie jazdy. Jednou z najdôležitejších je kvalita sedla.
"Existujú špeciálne dámske, pánske, mäkšie alebo tvrdšie. Mäkké sedlo si vyžaduje zväčša ten, kto jazdí menej. Ten kto jazdí veľa, uprednostňuje tvrdšie a menšie sedlo," vysvetlil odborník. Keď sa chceme na bicykli cítiť dobre, mali by sme investovať aj do oblečenia. Dôležité sú podľa Privaru predovšetkým cyklistické nohavice, v ktorých sú špeciálne antibakteriálne vložky odsávajúce pot. "V oblečení cyklistu by okrem cyklistických nohavíc nemala chýbať kvalitná cyklistická obuv, ktorá je prispôsobená tlačeniu na pedál, cyklistické ponožky, tričko, okuliare a povinná helma," spresnil.
K výbave bicykla patrí košík na fľašu, fľaša a kapsička s nástrojmi. Na bicykli, na ktorom sa jazdí za každého počasia, by nemali chýbať blatníky. "Na bicykli nesmie chýbať ani osvetlenie, odrazové sklíčka vpredu, vzadu a v kolesách a prídavné osvetlenie na baterky. Dozadu používame červené blikacie svetlo.
Na svetlách si môžete nastaviť aj ich intenzitu. K výbave si môžete dokúpiť aj cyklomerač s rôznymi funkciami - maximálna, priemerná rýchlosť, počet prejdených kilometrov, čas atď.
"Na ceste by mal mať človek vždy so sebou v kapsičke dušu, pumpičku, montážne páky a sady kľúčov," doplnil. Tlak v pneumatikách bicykla závisí od jeho typu. Bežný je od štyri do šesť atmosfér, ale napríklad cestné bicykle sa fúkajú až na hodnotu deviatich.
Pri bicyklovaní sú najviac formované nohy, zadok a chrbát. Ak nás po bicyklovaní bolí telo, najčastejšie treba chybu hľadať v zlom nastavení posedu. "Často však môže byť chyba aj v nesprávne zvolenom oblečení. Ak je teplo, spontánne si odpíname na tričku zips, ale pri pofukovaní nám môže pri väčšej rýchlosti prechladnúť a stuhnúť šija," vysvetlil cyklista.
Pokiaľ ide o techniku jazdy - pri smere do kopca je na bicykli vhodné postaviť sa a uvoľňovať si sedacie a chrbtové svaly. Dôležité je
počas jazdy meniť štýl zo sedla - v sedle.
V novej sezóne nemôžeme začať bicyklovať tak, ako sme s ním skončili. "Ak sme na konci sezóny bicyklovali hodinu a pol, dve denne, teda okolo 50-60 kilometrov, tak nemôžeme tak aj začínať.
Začínať musíme, ako so všetkým, postupne a so svalovicou musíme spočiatku rátať," zhodnotil Privara s tým, že ak bol človek zvyknutý športovať aj v zime, stačia mu dve tri jazdy, aby si zvykol zapájať aj iné svalové skupiny. "Ten, čo celú zimu leňošil, musí očakávať, že sa na slušnejšiu úroveň dostane až po piatich-šiestich jazdách," uzavrel. |
Užitočné rady pre cyklistov |
Ako si vybrať bicykel ? |
Oprava defektu, výmena plášťa |
Kupujeme bicykel (1) |
Náradie na bicykel |
Kupujeme bicykel (2) |
Čo majú piť cyklisti? |
Kupujeme bicykel (3) |
Čo so sebou nosiť na túru |
Výber bicykla |
Odpruženie bicykla |
Porovnanie Bicykla a Elektrobicykla |
Veľkosť kolesa 26", 27,5", 29" |
Ako vybrať správny horský elektrobicykel |
Ako si vybrať prilbu na bicykel |
Správny posed na bicykli |
Ako doladiť prehadzovačku |
Ako nedostať defekt na bicykli |
Zjednodušená (jarná)
údržba |
Nastavenie prehadzovača / prešmýkača |
Výmena / údržba kazety |
Údržba reťaze |
Nastavenie (montáž) prešmykovača |
Ročná údržba |
Cestovanie vlakom (>>nájsť
spoj<<) |
Pedále, údržba |
Základy cyklistiky - čo by sme mali vedieť |
Hlavové zloženie |
Ako neplatiť vo vlaku za bicykel |
Stredové zloženie |
Tipy proti krádeži bicykla |
Náboje kolies |
Vytvorenie vlastnej
trasy na Bikemap |
Centrovanie kolesa |
Vytvorenie vlastnej
mapy/trasy na Google |
Nastavenie (montáž) prehadzovačky |
Vytvorenie vlastnej
trasy |
Údržba odpruženej vidly |
Ďalšie technické rady (blog) |
Nastavenie V-bŕzd (ráfových) |
Kúpa bicykla, ako si vybrať a nedať sa oklamať |
Nastavenie kotúčových bŕzd (mechanických) |
Skracovanie riadidiel, správne nastavenie pák |
Ako vybrať freestyle BMX rám |
Nastavenie sedla |
Ako vybrať pedále na bicykel |
Čistenie a základné mazanie bicykla |
Prehľad hlavových zložení a ich servisovanie |
Údržba radenia |
Druhy stredového zloženia, osky stred.zloženia |
Údržba kotúčových bŕzd hydraulických (Shimano) |
Typy bŕzd |
Servis / údržba vidlice Manitou |
Technika jazdy na bicykli |
Ako si vybrať vidlicu |
Údržba závitového hlavového zloženia |
Výmena a nastavenie sedadla nastavenie posedu |
Cyklistické svetlá / osvetlenie bicykla |
Oprava a údržba voľnobežného unášača (voľnobežky, orecha) |
Typové rady SHIMANO |
Servis / údržba vidlice Fox |
Priemerná rýchlosť jazdy na bicykli |
Servis / údržba vidlice Marzocchi |
Výmena laniek a bowdenov (lanko a bowden) |
Servis / údržba vidlice SR Suntour |
Pretáčajúce sa gripy a cestná omotávka |
Demontáž a montáž reťaze s rýchlospojkou |
Výmena vidlice typu ahead |
Výmena stredovej osky |
Montáž drôtového cyklocomputera |
Prehľad stredových zložení, osky |
Nastavenie upínania, údržba a mazanie pedálov |
Údržba reťaze, pastorkov a prevodníkov |
Servis kľúk Hollowtech II |
Kladky v prehadzovačke |
Montáž a nastavenie prešmýkača |
Vypletanie kolesa |
Servis radenia SHIMANO RapidFire |
Ako zvoliť veľkosť rámu |
Demontáž a montáž reťaze nitovaním (nitovačkou) |
Kategórie bicyklov / bicyklových rámov |
Predstavec, nastavenie predstavca |
Ako vybrať sedlo a sedlovku pre BMX freestyle |
Skrátenie hadičky hydraulických bŕzd |
Mechanické kotúčové brzdy |
Výber plášťa |
Tlak v pneumatikách, hustenie kolesa |
Ako udržať bicykel v dobrej kondícii, skladovanie |
Základná údržba kotúčových bŕzd HAYES |
Výmena a údržba brzdových doštičiek |
Navrhované zostavy komponentov Shimano |
Údržba a nastavenie V-bŕzd |
Technológie a novinky Shimano |
Odstránenie hluku zo šľapacieho stredu |
Základná údržba kotúčových bŕzd TEKTRO |
Vyčistenie, nastavenie hlavového zloženia ahead |
Doplnenie špice do výpletu, docentrovanie kolesa |
Vyčistenie pružín ramena prehadzovačky |
Mazanie reťaze |
Aké zvoliť pedále |
Nastavenie vidlice (pruženie, lock) |
Rozmery plášťa, typy (druhy) cyklo ventilov> |
Ako si vybrať prilbu na bicykel |
Základná údržba kotúčových bŕzd AVID |
Základná údržba kotúčových bŕzd Formula |
Servis / údržba vidlice RockShox |
Hlavové zloženie, zobrazenie |
Výmena zapúzdrených ložísk v náboji kolesa |
Ako uložiť obsah podsedlovej kapsičky |
Odstránenie problémov s karbónovou sedlovkou |
Základná údržba kotúčových bŕzd HOPE |
Servis / údržba vidlice RST |
Montáž a demontáž kľúk s integrovanou osou |
Meranie opotrebenia reťaze |
Výmena gripov |
Demontáž kľúk a stredovej osky |
Hlavové zloženie - montáž ježka do vidlice |
Ako vybrať freestyle BMX bicykel |
Brzdové doštičky Shimano |
Údržba integrovaného hlavového zloženia |
Brzdové kotúče Shimano |
Výmena / narazenie kónusu na stĺpik vidlice |
Výmena a nastavenie zarážok na tretrách |
Veľkosti cyklistických rukavíc |
Ako vybrať cyklistické rukavice |
Pastorky / kazety Shimano |
Reťaze / typy reťazí Shimano |
Kľuky / typy kľúk Shimano |
Výmena lanka a nastavenie systému DUAL Control |
Výplet a centrovanie kolesa - 36 dier |
Nová rada ACERA 2015 |
Druhy bicyklových rámov / materiál |
Shimano DEORE XT 2015 |
|
|
Niečo o bicykloch
Vybrať si správny bicykel nie je vôbec jednoduché. Ponuka na trhu je široká a výber bicykla presne na mieru záleží na mnohých podmienkach. Ak sa chcete lepšie orientovať a vedieť na čo si dať pozor čítajte ďalej.
Veľkosť rámu
Základom pohodlnej jazdy je správna veľkosť rámu. Tá sa udáva v palcoch (horské a krosové bicykle), alebo v centimetroch (cestné bicykle). Veľkosť rámu vyberáme podľa výšky postavy a dĺžky nôh.
Asi najlepšia je jednoduchá skúška priamo v obchode. Pokiaľ si stúpnete obkročmo na bicykel, malo by byť medzi vaším rozkrokom a hornou rámovou rúrkou zostať 8-10 cm (horský a krosový) alebo 2 cm (cestný bicykel).
Toto pravidlo platí samozrejme len pre rovné rámové rúrky. Pokiaľ je rámová rúrka šikmo, rátame od úrovne jej navarenia, ako keby bola vedená rovnobežne.
Prevody
Mnohí sa pri kúpe bicykla zaujímajú o počet prevodov a tiež výrobcovia tento údaj podrobne a radi uvádzajú. Trochu to zvádza k domnienke, že čím viac prevodov, tým lepší bicykel.
Pokiaľ však nie ste pretekár, dôležitejší je počet zubov a ich rozsah. Rozhodujte sa podľa toho, či chcete svoj bicykel rozbehnúť na maximálnu rýchlosť, alebo je pre vás dôležitejšie pohodlné zdolávanie kopcov.
Ak chcete jazdiť rýchlo, zvoľte si na prednom prevodníku rozsah 28-38-48 zubov.
Pokiaľ používate bicykel občas a nie ste príliš "na športovanie", výhodnejší je prevodník 22-32-42 (alt.44) zubov, ktorý vám umožní ľahšie zdolávať kopce. Na rovine síce nevyviniete obrovskú rýchlosť, ale zato sa nemusíte do pedálov opierať s takou silou.
Zadný prevodník - počet a rozsah jeho zubov sa v minulosti veľakrát menil. Dnes je obvyklý rozsah 34 (alt.32) až 11 zubov.
Základné pravidlo na bicykli znie: Pokiaľ máte prevody, používajte ich!
Odpružené alebo pevné
Odpruženie sa prvýkrát objavilo na horských bicykloch, dnes sa stále viac posúva aj do kategórie trakingových-krosových bicyklov. V každom prípade odpruženie zvyšuje pohodlie pri jazde a šetrí bicykel aj jazdca. Než sa rozhodnete, či investujete do odpruženia, mali by ste si rozmyslieť nasledujúce veci:
Využijem to?
Rovnako ako pri výbere bicykla, aj tu záleží na akých cestách chcete jazdiť? Najviac sa odpruženie uplatní na horských bicykloch. Tu má zmysel aj celo-odpružená kostra. Na krosové a trekingové bicykle sa najčastejšie montuje len odpružená predná vidlica, ale už nie sú výnimkou aj bicykle so zadným odpružením. Pri jazde na pevných cestách sa efekt odpruženia celkom neprejaví, ale už ho lepšie oceníte trebárs na cestách s výmoľmi, panelových či poľných a lesných cestách. V prípade cestných bicyklov, odpruženie stráca celkom zmysel.
Pozor na odpruženie za každú cenu
Pokiaľ si v supermarkete kúpite odpružený bicykel za 150-200 eur, je to skôr kúpa pre zlosť. Efekt takého odpruženia je úplne zanedbateľný. Často to býva jednoduchá pružina z nekvalitného materiálu, ktorá rýchlo stráca svoj účel a naopak začína cvakať alebo sa dokonca zlomí.
Odpruženie predovšetkým prednej vidlice (tá najčastejšie prichádza do styku s nečistotami) vyžaduje pravidelnú údržbu. Nohy vidlice je potrebné udržiavať čisté a premazané, aby fungovali správne. Okrem času, ktorý strávite nad svojim bicyklom, je treba občas investovať aj do prehliadky v odbornom servise. Inak riskujete, že odpruženie prestane plniť svoju funkciu a výsledok bude horší než v prípade kvalitnej a pevnej vidlice.
Brzdy
Staršie brzdy typu cantilever dnes prakticky úplne nahradili čeľusťové V-brakes (V-brzdy). Tie poskytujú veľmi dobré brzdné vlastnosti, ich účinnosť však rýchlo klesá za vlhka a mokra.
Stále častejšie môžeme na bicykloch vidieť takzvané kotúčové brzdy. Brzdný disk je umiestnený pri strede kolesa a v prípade nutnosti môžeme prísť domov aj s poriadnou "osmičkou" na kolese. Brzdy sa podstatne menej opotrebovávajú než V-brakes a sú jemnejšie, citlivejšie – dá sa s nimi aj pohodlne pribrzďovať. Sú takisto menej náchylné k zablokovaniu celého kolesa, ale ťažšie sa nastavujú.
Pokiaľ sa rozhodnete nahradiť svoje staré V-brakes kotúčovými brzdami, je to veľmi náročné a takmer neuskutočniteľné. Najlepšie je zakúpenie celého modelu bicykla, ktorý má tento typ bŕzd už zabudovaný.
Súpravy komponentov
V súvislosti so skladaním bicykla často počujeme termín sada komponentov, či názvy ako Nexave, Deore a podobne. Výrobcovia sú zvyknutí usporiadavať jednotlivé komponenty do určitých súprav. Súprava obvykle obsahuje prehadzovač (zadný menič prevodov), prešmykovadlo (predný menič prevodov), radiace páčky, brzdy, brzdové páčky, náboje do kolies a pod.
Obecne platí, že čím drahšia, vyššia sada, tým je lepšia kvalita materiálu z ktorej sú jednotlivé elementy vyrobené. Zatiaľ čo najlacnejšie sú často z lisovaného plechu či plastu, tie najkvalitnejšie zo špeciálnych oceľových zliatin. Vyššia súprava znamená pomalšie opotrebovanie a dlhšie a lepšie slúži svojmu účelu. Znova záleží na akej úrovni chcete jazdiť, či závodne alebo rekreačne.
Upozornenie
Len málokedy sa na bicykel montujú všetky komponenty z tej istej súpravy. Zadné prehadzovače, ako najviac namáhaný prvok, pochádza obyčajne zo súpravy o jednu až dve triedy
vyššej. Naopak prešmykovač, býva zo súpravy minimálne o jednu triedu nižšej.
Každý užívateľ by si mal osadenie svojho bicykla vyberať podľa toho, koľko chce na ňom prejsť kilometrov a či je ochotný investovať do kvality, ľahkosti chodu a dlhotrvajúcej životnosti komponentov. Často platíte za to, čo oceníte trebárs až za 5 rokov.
Vylepšovanie býva nákladné, pretože niekedy je nutné vymeniť aj viac častí naraz. Pokiaľ vám zostanú použité komponenty, ťažko ich predáte. Preto vyberajte obozretne, zbierajte informácie z rôznych zdrojov, hlavne predajcov, ale nepohrdnite ani skúsenosťami priateľov. |
Finta ako nedostať defekt
na horskom bicykli
Všetci určite viete, že dostať defekt nie je nič príjemné, hlavne keď
ste niekde ďalej od domu a nemáte lepky, alebo sami neviete defekt
opraviť. Prezradím vám, ako zabrániť defektom. Na túto fintu som prišiel
asi pred piatimi rokmi a odvtedy som žiaden defekt nemal, pričom
najazdím ročne cez 3000km.
Stačí, ak máte doma starú dušu (či už dieravú, alebo nepoužitú, to je
jedno). Celý princíp spočíva v tom, že medzi plášť a dušu vložíte ešte
jednu starú dušu. (samozrejme ju nenafukujete a ventil by ste mali
odrezať, aby nezavadzal). Táto duša vám pôsobí ako ochranná vrstva a ako
sfúknutá guma je aj dosť pružná nato, aby zabránila aj ostrému vpichu.
Samozrejme pripomínam, že táto technika neznižuje tlak v pneumatikách,
ani ovládateľnosť bicykla, ani nič podobné. Ja som mal kedysi favorit a
mal som permanentne defekty. Po zavedení tejto techniky ani jeden. Teraz
mám MTB, tiež to používam a defekt som ešte nemal.
Ak nemáte starú dušu, dá sa použiť aj niečo iné, nejaká gumová vložka,
alebo aj novinový papier. V prípade papiera ale nezabudnite dať aspoň
tri vrstvy. Najviac ale odporúčam dušu.
(Zdroj:
www.finty.sk) |
Co mají pít cyklisté? Osvědčené rady a tipy
Někteří cyklisté si myslí, že sotva trochu šlápnou do pedálů, potřebují iontové nápoje. Tak to ale vůbec není. Víte, jaké nápoje jsou na kolo nejlepší a jak je s sebou vozit?
Voda je základ
Voda tvoří asi 75 % našeho těla. Slouží k přenosu živin a odpadních látek i jako rozpouštědlo, transportuje teplo, udržuje stálou tělesnou teplotu, brání přehřátí organizmu. Ačkoli tento výčet funkcí vody ještě není úplný, je z něho nadmíru jasné, že pít je pro zdraví opravdu důležité.
Při sportu a jiné tělesné námaze toto platí dvojnásob, potem se ztrácí mnoho cenné tekutiny. Při urputném sportování v horku vypotíte i více litrů za jedinou hodinu. Při několikahodinovém závodě ve vedru a za vysoké vlhkosti může sportovec ztratit až 10 l tekutin!
Ionty? Čaj? Šťáva?
Člověk někdy snadno podlehne pocitu, že jakmile se pohne, měl by snad přemýšlet o iontovém nápoji. To ale rozhodně není třeba. Při běžném pohybu nahradí ztrátu důležitých látek i tekutiny obyčejná voda. Kdo raději ochucený nápoj, může přidat šťávu, cukr, případně použít studený čaj. Odborníci nedoporučují koncentrované ovocné šťávy, džusy je proto vždy dobré naředit vodou.
Pokud trváte na iontovém nápoji, můžete zkusit podomácku vyrobenou pochutinu pro sportovce. Vznikne přidáním čtvrtky čajové lžičky kuchyňské soli, jedné polévkové lžíce cukru a jedné čajové lžičky citronové šťávy do jednoho litru čaje.
Nejsou ionty jako ionty
Tzv. iontové nápoje jsou určeny především sportovcům, kteří kvůli velké zátěži potřebují vedle tekutiny doplnit také základní prvky (potem odchází především sodík, močí pak draslík), ionty, ale i energii. Ovšem taková týdenní dovolená na kole představuje pro tělo jinak pouze občasně vyjíždějícího jedince také značnou zátěž. V takovém případě bude vhodné balíček ionťáku přibalit.
Existují v podstatě dva druhy iontových nápojů: tekuté koncentráty a práškové nápoje. Výhodou prvního z nich je cena – za litr koncentrátu, z něhož připravíte až 50 litrů nápoje, zaplatíte i méně než 400 Kč. Podobnou částku však vynaložíte za práškový nápoj pro přípravu pouhých pěti litrů sportovní tekutiny. Kde je rozdíl?
Koncentráty jsou hodně ředěné, obsahují základní ionty a další látky, ale chybí především energie. Výhodou koncentrátů je však právě jejich cenová dostupnost, díky níž je použije i obyčejný člověk a prospěje tak při větším zatížení svému zdraví. Práškový iontový nápoj je vhodný spíš pro velmi aktivní sportovce či závodníky.
Čím více, tím lépe?
Jedna otázka zní co pít, druhá kolik vypít. Při běžném zatížení v denním životě bychom měli vypít okolo 1,5 až 2,5 litru tekutiny. Ani ve sportu však neplatí, že čím více toho vypijeme, tím lépe. Příliš vody totiž organizmus není schopen zpracovat, můžou přijít bolesti v žaludku, pocit na zvracení nebo dokonce zvracení či průjmy. Jak tedy na to?
S pitným režimem je vhodné začít již před odjezdem, tedy vypít například sklenku vody 20-30 minut před usednutím na kolo. Poté by mělo následovat 0,5 až 0,8 litru tekutiny každou hodinu, nejlépe rozložených do 4-5 malých dávek.
POZOR!
Nedostatek vody vyvolává pocit žízně, pít je ale potřeba již před tímto stavem, neb toto je vlastně signál organizmu o tom, že nám tekutiny už chybí. Od vypití tekutiny do jejího přechodu do krve uběhne ještě dalších 10 minut, mezitím se dehydratace prohloubí.
Dehydratace je prevít
Nedostatek vody, dehydratace, se projeví především zvýšenou unaveností, ale také zrychlením pulsu, poruchami koordinace, bolestí hlavy, zvýšenou tělesnou teplotou atd. Příznaků a následků je mnoho, jde v každém případě o závažné ohrožení zdraví. |
Nejsem velbloud, co teď?
Základní prostor nabízí cyklistická láhev v kombinaci s košíkem umístěným v rámu.
Rám nejčastěji pojme dva košíky, jen občas pouze jeden, lahve jsou vyráběny v objemu 0,5-0,8 l (ano, setkáte se i s litrovou, ovšem její stabilita v košíku je při jízdě jen velmi malá, nemůžeme ji proto doporučit). Malá násobilka dává odpověď, že v nejlepším jsme v tomto směru vybaveni 1,6 litru tekutiny, tedy zásobou na zhruba dvě hodiny pohybu. Jedeme-li na delší dobu, je nutné cestou doplňovat – pokud je z čeho.
Výhodou lahví je cenová dostupnost a snadné vymývání, nevýhod je ale více. Tekutina je minimálně izolována od vnějšího prostředí (pokud nevlastníte speciální termoláhev), v létě je horká, v zimě studená (optimální teplota nápoje pro pití by přitom měla být co nejbližší teplotě tělesné). Náustek lahve je vystaven nečistotám, s každým napitím tak chroupáme v ústech minimálně prach.
Pokud chceme pít za jízdy, musíme jednou rukou pustit řídítka a šmátrat kdesi v rámu, stejným způsobem pak i vracet lahev. Bezpečnost jízdy tak značně klesá.
Hitem posledních dvou tří let jsou v cyklistice batohy vybavené rezervoárem na tekutinu. Ten je nejčastěji umístěný ve vlastní přihrádce batohu. Bezpečné pití je možné prostřednictvím hadičky s náustkem, vyvedené po ramenním popruhu až do blízkosti úst. Pro pití tak stačí strčit náustek do úst, zuby jej zmáčknout a sát. Pozornost při řízení kola tak není snížena, bezpečnost jízdy je stejně vysoká. To je jedna z hlavních, avšak rozhodně ne jediná výhoda vodního rezervoáru.
Náustek je umístěn dostatečně vysoko nad terénem a blízko u těla, aby byl krytý před nečistotami. Vodní vak je izolován jak umístěním v batohu, tak i nepřímým kontaktem s tělem. Voda tak má v zimě v létě stále optimální teplotu.
Pro extrémy lze dokoupit izolační vak a také izolační návlek na hadičku, která je v okamžiku, kdy opustí batoh, nejslabším místem systému z pohledu izolace.
Do rezervoáru se dle provedení vejde 1,5-3,5 l tekutiny, tedy dostatečné množství i pro delší výlety. Při výrobě vaků jsou na jejich vnitřní straně často využívány ionty stříbra, které je i ve zdravotnictví využíváno jako "zabiják bakterií". V neposlední řadě batoh nabídne další přepravní prostor pro drobnosti, ale i pro náhradní oblečení, foťák a podobně.
Nevýhodou tohoto systému přepravy obecně je zvýšené pocení zad po batohem a vyšší pořizovací cena. Zvláště u některých produktů to pak je i horší vymývání rezervoáru. Doporučujeme proto volit pouze vaky s dostatečně širokými plnicími otvory, do nichž se vejde ruka.
Cyklistické lahve |
Batohy s vodními rezervoáry |
+ cenová dostupnost |
+ izolace tekutiny |
+ snadné vymývání |
+ bezpečné pití i při jízdě |
- omezený objem |
+ krytý náustek |
- vystavení nečistotám |
+ většinou antibakteriální úprava vnitřku |
- nulová izolace |
+ převozní prostor pro další věci |
- pití při jízdě |
+ nemění jízdní vlastnosti kola |
|
- cena |
|
- obtížnější vymývání |
|
- pocení zad |
Nejen pitím živ je cyklista
Když vyrazíme na kolo, určitě nevydržíme celý den jen na vodě, byť obohacené ionty. Také je nutné myslet na přísun energie. I s ním je dobré začít v podobě lehké svačiny již před vyjetím. Stačí například houska s máslem a šunkou, sušenky, ovoce nebo jakékoliv jiné lehké jídlo zhruba hodinu před odjezdem.
Během jízdy je pak dobré pozřít nějaké sousto zhruba každou půlhodinu až 45 minut. Ideální jsou müsli tyčinky, sušenky, ovoce a podobně, stejně dobře ale poslouží třeba rohlík či houska s máslem a plátkovým sýrem či šunkou.
Využít samozřejmě můžete i speciální energetické tyčinky, ale pokud zrovna nemáte v plánu ujet 100 km a kolo není vaším každodenním koníčkem, je to zbytečné. Běžná strava a běžné sušenky rozhodně stačí. Pokud energetickou tyčinku přesto rádi použijete, pozor na zbytečné zdvojení přísunu iontů apod. v případě, že současně pijete i iontový nápoj. I pro závodníky stačí, pokud energetické tyčinky zapíjejí čistou vodou.
Kdo z nás nejezdí na kole mimo jiné proto, aby se zastavil v lesní restauraci na oběd? V takovém případě je dobré myslet na to, že maso prodlouží dobu zpracování potravy a tím i její přeměnu na energii. Zpracování bílkovin je pro organizmus navíc velmi náročné.
Text: RUDOLF HRONZA, šéfred. cyklistického magazínu VELO
|
Čo so sebou nosiť na
túru
No ďalší problém je čo so sebou zobrať na
túry? Dôležité je aby ste mali lepenie na defekty, alebo aspoň novú
dušu. Tiež páky na zhodenie plášťa (tak ľahko sa dá preraziť duša šroubovákom). Ak robíte divoké zjazdy po horách, pribaľte si aj
centrovací kľúč. Nie je to nič moc ísť na odpojených brzdách pre jeden
zlomený špic. Imbusové kľúče sú samozrejmosť. No a pre tých dravších je
potrebná aj nitovačka. To ak by náhodou roztrhli, alebo poškodili reťaz.
Keď si predstavíte čo všetko je treba a že napríklad nitovačka sama o
sebe je dosť veľká a ťažká, tak radšej to risknete a pôjdete bez
náradia. No od toho sú to špeciálne nádobíčka pre bikerov. Podobajú sa
často vreckovým nožom, alebo väčším kľúčom. No obsahujú v sebe čosi
viac. Napríklad nitovačka na reťaz, na prvý pohľad úplné klasická, Vám
poslúži ako skrutkovač, či centrovací kľúč. Nájdete na nej aj imbusové
kľúče, samozrejme len tie základne. Alebo švajčiarsky nožík čo obsahuje
okrem imbusákov, nitovačky, skrutkovacov, kliesti a čo ja viem čoho ešte
aj dva centrovacie kľúče.
To je všetko pekné, ale aj to treba niekde nosiť. A preto sú v ponuke
najrôznejšie tašky. Najčastejšie sa kľúče nosia pod sedadlom v malej
taške na to určenej. Niektoré firmy predávajú takéto tašky priamo aj s
vybavením. Niekedy postačí klasická kapsa "na dušu" pod sedlo, do ktorej
si dáte imbusáky, lepenie, centrovací kľúč, nitovačku, montpáky a nejaký
ten malý skrutkovač. No a teraz môžete spokojne vyraziť do hôr a
nemusíte sa báť že sa vám niečo pokazí.
Iná kapitola je vybavenie domácej dielne. Tu nekupujte lacné náradie.
Často to oľutujete a okrem zničeného náradia môžete ľahko poškodiť aj
časti bicykla. Tiež sa nesnažte improvizovať. Kladivo je nie vždy ten
najlepší kľúč. Tiež by ste mali mať aj náhradné diely ako lanka, brzdové
gumičky, ložiská.. Ak raz niečo rozoberiete treba to aj namazať. A preto
by ste mali mať aj nejakú tu vazelinu a olej. Na nanášanie vazeliny je
veľmi dobrá striekačka. Ušetríte si často aj zamastené ruky.
No a keď si už konečne poviete že dielňa je kompletná a nechýba vám
žiadny kľúč, tak na trh príde nový systém s úplne novým náradím :-)) |
Tipy proti krádeži bicykla
Autor: Jeroen van Agt
Preložila a pripravila: Mgr. Monika Nedelková
V dnešnej dobe nie je ľahké ustrážiť váš bicykel pred krádežou. Tu je teda niekoľko tipov, ktoré znížia šancu, že váš bicykel bude ukradnutý. Predávam vám túto metódu s osvedčeným úspechom na mnoho rokov. Budete sa len musieť rozlúčiť s vaším pekným bicyklom...
Typy zlodejov bicyklov:
Po dôkladnom preštudovaní dostupných dokumentov a policajných záznamov, môţeme rozdeliť zlodejov do štyroch kategórií:
Náhodní zlodeji, Príležitostní zlodeji, Závislí zlodeji, Profesionálni zlodeji
Náhodní a príležitostní zlodeji
Títo zlodeji hľadajú bicykle pre vlastnú potrebu a je im jedno ako bicykel vyzerá. Dávajú prednosť nenápadnému bicyklu, ktorý funguje. Hľadajú bicykle s jednoduchým zámkom, pretože nemajú profesionálne náradie.
Závislí zlodeji
Závisláci sa špecializujú na bicykle na predaj. Často sa sústredia na jeden - dva zámky a majú veľa zručností pri ich otváraní. Sú často rýchlejší ako majiteľ kľúča.
Profesionálni zlodeji
Profesionálni zlodeji taktiež kradnú bicykle na predaj. Majú profesionálne nástroje, ako pákové kliešte alebo dokonca prenosnú diamantovú brúsku, proti ktorej nevydrží žiaden zámok. Hľadajú tie najkvalitnejšie bicykle, aby mali istotu, že za ne dostanú veľa peňazí. Ak chcete zabezpečiť, aby váš bicykel nebol ukradnutý, je dôležité, aby bol neatraktívny pre tento typ zlodejov.
Dobrý zámok
Najviditeľnejším riešením (ktoré každý už ovláda, samozrejme) je použiť dobrý zámok.
V Holandsku je najbezpečnejší tzv. ART schválený zámok. Dobrý zámok musí spĺňať nasledujúce poţiadavky: Zámok musí byť zaistený o pevný objekt, ako tyč, stojany na bicykle (zaliate v betóne), ťažké brány, atď. Ak sa váš bicykel nedá zamknúť, ľahko ho v dodávke alebo prívese odvezú a potom rozbijú zámok na mieste, kde majú čas, a nie sú videní.
Zámok sa nesmie dať prestrihnúť. Dobrý ťažký U-zámok nie je možné prestrihnúť pákovými kliešťami, pretože na toto treba príliš veľa sily. Toto platí aj pre ťažké reťazové zámky, avšak tieto sa dajú ľahšie prestrihnúť ako U-zámky.
Dobrý U-zámok
Dobrý zámok pomáha iba proti prvým trom skupinám: príležitostní zlodeji, narkomanmi a náhodní zlodeji. Proti profesionálom nemá šancu. Našťastie je tu riešenie...
Urobte svoj bicykel nepredajným
Nový moderný bicykel vyzerá skvele. Profesionálni zlodeji ho predajú za poriadnu sumu. Trik je v tom, zabezpečiť, aby bol váš bicykel nepredajný. Ako na to?
Je teda načase, aby bol bicykel neatraktívny. Trik je v tom, že nastriekate bicykel rôznymi farbami. Vyberte si farby, ktoré nie sú pekné. Najlepšia voľba je krikľavá farba.
Aby ste dosiahli, že bicykel bude naozaj odpudivý, treba pri striekaní držať sprej blízko, tým dosiahnete škaredé stekance, čo je veľmi dobré.
Nakoniec krikľavé fluoreskujúce ráfiky...
Príprava
Samozrejme, bez prípravy bicykel nestriekajte, na bicykli sa určite chcete bicyklovať bezpečne. Preto je dôleţité, aby ste dobre prekryli maskovacou páskou nasledujúce súčasti: Predné svetlo. Zadné svetlo. Odpruženie – aby fungovalo správne. Sériové číslo bicykla (číslo rámu). To musí zostať viditeľné pre zlodeja a kvôli servisu, ak bude treba vykonať nejaké menšie opravy, alebo keď sa niečo pokazí (záruka). Zámok na bicykel. Čiastočne preto, lebo ho denne zamykáte a aby sa farba neolupovala. Na druhej strane nový dobrý zámok môže odradiť zlodeja. Sedadlo. Radenie a rukoväte. Reťaz a prehadzovačka. Tašky alebo košík treba pred postrekom odstrániť.
Toto prekrytie môžete vykonať pomocou maliarskej pásky (dá sa ľahko odstrániť bez poškodenia pôvodnej farby) a pomocou plastového vrecka, na sedadlo.
Po konečnom nastriekaní je páska odstránená a všetko je tak, ako má byť.
Nový zámok môže odradiť zlodeja Drahé sedadlo môže byť zakryté poťahom - nNevábny poťah robí zázraky...
Uistite sa, že sériové číslo je ľahko viditeľné Odrazky sú dôležité kvôli bezpečnosti v premávke
Tipy na správne uzamknutie bicykla
Tu je niekoľko tipov, ako dobre uzamknúť váš bicykel. Našli sme tieto tipy na internetových stránkach a chceme, aby ste si spomenuli... Mnohí zlodeji sa špecializujú na jeden druh zámku. Preto používajte dva alebo tri rôzne zámky, napríklad krúžkový integrovaný zámok, U-zámok a reťazový zámok. A tiež to spomaľuje... Bicykel treba uzamknúť o pevnú zábranu (zábradlie alebo stojan na bicykle) aby si zlodej bicykel nemohol odniesť do tmavej uličky, kde môže v pokoji pracovať. Zamknite rám a predné koleso o pevnú zábranu. Keď zlodej nemôže utiecť s celým bicyklom, ukradnú z bicykla aspoň to čo vedia predať. Zámok umiestnite vysoko a napevno. Ak zámok visí k zemi, môţe sa dať otvoriť silným úderom kameňom. Reťazový zámok radšej omotajte, ale tak, aby bicykel stál pevne, nie aby sa nakláňal. Uzamknite zámok tak vysoko, ako sa dá. Pre zlodejov s pákovými kliešťami je ťažké, keď ich nemôžu položiť na zem. Ak zlodej použije len ruky, rezná sila nepresahuje 11 kN. Najlepšie reťazové zámky sa dajú prestrihnúť pri sile 51 kN. Pri U-zámku: Nikdy nezamykajte zámok v strede rámu k pevnej zábrane. Zlodej môže točiť celým bicyklom (použiť bicykel ako páku) takto sa zámok otvorí. Nezamykajte si bicykel o pevný predmet iba predným kolesom. Niekedy zlodeji odmontujú predné koleso a so zbytkom bicykla odídu preč. Uzamknite si bicykel tam, kde stojí veľa ľudí, najlepšie na električkovú alebo autobusovú stanicu. Zlodeji nechcú byť videní, keď kradnú. Miesta s mnohými okoloidúcimi ľudmi tiež nie sú bezpečné, pretože ľudia sa nerozhliadajú okolo a zlodej je menej nápadný. Lesklé bicykle sú medzi starými nápadné. Plastová taška na sedadle alebo chýbajúci blatník vyzerajú menej atraktívne. Najobľúbenejšie u zlodejov sú dámske bicykle, horské bicykle a (v Amsterdame) bicykle Kronans. Dajte si bicykel na bicyklové parkovisko. Tam budete mať väčšiu šancu, že keď sa vrátite, váš bicykel tam bude.
Zdroj: http://www.olino.org/articles/2006/10/19/anti-diefstal-tip-voor-je-fiets |
Finta ako neplatiť vo vlaku pálky za bicykel
Ako neplatit vo vlaku pálky za bicykel:
Potrebuješ dostať bicykel vlakom zadara a nerobí ti problém ho rozobrať? Celý ho je problém dostať do kupé, okrem toho za bicykel je povinná platba. Ak idete na dlhé trasy a fakt nie su love, stačí keď riaditka dáte do ruksaku, pedále aspon šlapatká tiež, a kostru bez kolies si vezmeze s kolesami do ruky. Fajn je to obaliť do igelitu a vtedy sa to dá preniesť. Najlepšie keď idete dvaja, že si jeden vezme kolesa k sebe a kostru ty. Ja som tak preniesol Žilina Praha bicykel bez platenia už dva krát v priebehu dvoch rokov. Bežne ľudia prenášajú kolesá, občas aj rámy, keď kúpia. Ale odporúčam len ak viete bicykel postaviť znova dohromady. Inak nie.
zdroj: www.finty.sk |
(Podľa
Železničnej Spoločnosti Slovensko)
Preprava batožín
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.
prevádzkuje, v rámci svojich možnosti, prepravu
batožín, batožín väčších rozmerov, bicyklov a
detských kočíkov pod spoločným pojmom PREPRAVA
BATOŽÍN.
Preprava batožiny, podľa spôsobu a možnosti jej
uskutočnenia, sa delí na:
- prepravu príručnej
batožiny,
- zjednodušenú prepravu
batožín,
- zjednodušenú prepravu
batožín v pojazdnej úschovni batožín.
Preprava príručnej
batožiny
Príručnou
batožinou rozumieme batožinu, ktorú môže
cestujúci umiestniť nad alebo pod miesto, ktoré
zaujal, nesmie však ňou obsadzovať iné miesta na
sedenie alebo priestory nad alebo
pod týmito miestami, ak na ne nemá platný
cestovný doklad.
Preprava príručnej batožiny je bezplatná a
zodpovedá za ňu cestujúci.
Cestujúci, ktorý nemá miesto na sedenie, môže
príručnú batožinu umiestniť na chodbe vozňa. Na
chodbe vozňa však môže v zásade umiestniť len
toľko batožiny, koľko by si uložil nad alebo pod
miesto na sedenie. Takto uložená príručná
batožina nesmie brániť pohybu cestujúcich a
sprievodcov.
Okrem príručnej batožiny, dopravca umožňuje
cestujúcemu bezplatne vziať so sebou: detský
kočík (aj bez dieťaťa), pár lyží s palicami,
snowboard, hudobný nástroj v puzdre (napr.
kontrabas). Z uvedených predmetov smie cestujúci
vziať so sebou len jeden a je povinný uložiť ho
tak, aby tým neobmedzoval spolucestujúcich a
sprievodcu.
Zjednodušená preprava
batožín
Zjednodušenou prepravou batožín (ďalej len ZP)
rozumieme prepravu bicyklov, batožiny a batožiny
väčších rozmerov (ďalej len batožina) ktorých
naloženie, preloženie a vyloženie zabezpečuje
samotný cestujúci. ZP sa uskutočňuje vo všetkých
vlakoch osobnej dopravy, a to vo vyhradenom
priestore (predstavku) prvého alebo posledného
vozňa, cez prvé dvere prvého vozňa alebo cez
posledné dvere posledného vozňa s miestami na
sedenie, respektíve v priestore vo vozni
označenom symbolom bicykla do vyčerpania
kapacity priestoru na to určeného. Ak ide o
vozeň 1. triedy, cestujúci je povinný preukázať
sa cestovným lístkom na 1. vozňovú triedu.
Počas ZP za batožinu zodpovedá cestujúci.
Zjednodušená preprava
batožín v pojazdnej úschovni batožín
Pod
zjednodušenou prepravou batožín v pojazdnej
úschovni batožín (ZP v PÚB) rozumieme prepravu
bicyklov, detských kočíkov, batožiny a batožiny
väčších rozmerov (ďalej len batožina), ktorých
naloženie, preloženie a vyloženie do, respektíve
z vlaku s PÚB zabezpečuje samotný cestujúci. ZP
v PÚB sa uskutočňuje vo vlakoch označených v
cestovnom poriadku piktogramom kufríka, a to vo
vyhradenom priestore PÚB, ale len do vyčerpania
kapacity priestoru PÚB. Pred naložením bicykla
je povinný odobrať všetky ľahko odnímateľné
súčasti bicykla (napr. taštička na náradie).
Po naložení batožiny do PÚB preberá zodpovednosť
za batožinu dopravca.
Do PÚB povinne miestenkových vlakov je povinná
rezervácia miesta na bicykel, respektíve detský
kočík (batožinu) a cestujúci si môže cestovný
lístok na batožinu zakúpiť len v pokladnici. Do
ostatných vlakov s PÚB je možná rezervácia
miesta na bicykel, respektíve detský kočík, ale
nie je povinná.
Preprava bicyklov vo
vlakoch diaľkovej dopravy
Preprava
bicyklov, najčastejšie požadovaná na stredné a
dlhé vzdialenosti, sa zabezpečuje vlakmi
kategórie EC, IC, Ex, R a Zr.
Nosný
spôsob prepravy sa tu realizuje v služobných
vozňoch prostredníctvom služby Pojazdná úschovňa
batožín (PÚB). Službou PÚB je vybavená väčšina
vlakov tejto kategórie. Zjednodušená preprava
bicyklov (ZPB) sa bude vo vlakoch diaľkovej
dopravy realizovať len ako doplnková služba,
určená zákazníkom cestujúcim najmä na kratšie
vzdialenosti.
PÚB je
možné využiť vo vybraných vlakoch aj v
medzinárodnej preprave.
Preprava bicyklov vo
vlakoch prímestskej dopravy
Nosný
spôsob prepravy bicyklov na vzdialenosti do 50
km sa realizuje predovšetkým spôsobom ZPB.
Využíva sa vo vlakoch kategórie Os a doplnkovo
tiež vlakmi kategórie Zr, SPR, ER. Zákazníci
môžu využiť aj službu PÚB, ktorá však bude v
týchto vlakoch len ako doplnková, pokiaľ vozeň
na to určený bude radený vo vlakovej súprave.
Preprava bicyklov vo
vlakoch regionálnej dopravy
Preprava
sa tu vykonáva prevažne motorovými vozňami radu
810, 811, 812, resp. súpravami zloženými z
motorových a prípojných vozňov radu 011. V nich
je preprava bicyklov zabezpečovaná ako ZPB.
Preprava na objednávku
V prípade
nahlásenia prepravy väčšej organizovanej skupiny
zákazníkov s bicyklami je ZSSK schopné v
určitých prípadoch zabezpečiť zaradenie vozňa na
prepravu zvýšeného počtu bicyklov (vo vlakoch
kategórie Zr a Os). Objednávky bude možné
podávať prostredníctvom Centra predaja alebo
Kontaktného centra, ktoré následne odporučí
možnosť prepravy.
Cena za
zjednodušenú prepravu batožín
Cestujúci
s platným cestovným lístkom smie v rámci ZP a ZP
v PÚB prepravovať najviac tri kusy batožiny.
Cestovné za batožinu zaplatí za každý
prepravovaný kus osobitne.
- jednosmerný lístok
(do PÚB aj na ZPB): 1,50 EUR
- jednodňový lístok:
2,50 EUR
- týždenný lístok: 6,-
EUR
- v povinne
miestenkových vlakoch kategórie IC je
povinná aj rezervácia bicyklov v cene 1,00
EUR
- možnosť rezervácie miesta na bicykel vo vybraných R vlakoch v cene 1,00 EUR
- vo vlakoch IC je cena za prepravu: 2,50 EUR (vo vlakoch IC jednodňový a týždenný lístok na batožinu neplatí)
Držitelia
preukazov JUNIOR RAILPLUS EURO<26, KLASIK
RAILPLUS, SENIOR RAILPLUS, žiackeho preukazu,
preukazu ŤZP/ŤZP-S a sieťového cestovného lístka
MAXI KLASIK prepravujú batožinu za 50% zľavu z
ceny jednosmerného cestovného lístka na
batožinu.
Do PÚB povinne miestenkových vlakov je povinná
rezervácia miesta na bicykel, detský kočík
(batožinu).
Vlaky na prepravu bicyklov
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vo
vnútroštátnej osobnej preprave ponúka
zjednodušenú prepravu bicyklov (ZPB) formou
prepravy na určených predstavkoch alebo v
pojazdnej úschovni batožín (PÚB). Preprava v PÚB
je možná len v tých vlakoch, ktoré v Cestovnom
poriadku majú v hlavičke vlaku piktogram
kufríka. V PÚB v IC vlakoch je povinná
rezervácia miesta na bicykel, v ostatných
vlakoch je rezervácia miesta na bicykel možná
ale nie povinná.
Tarifné podmienky
medzinárodnej prepravy
Preprava
v PÚB:
- jednosmerný lístok v
IC Košice - Viedeň alebo Viedeň - Košice s
rezerváciou: 2 EUR
- v preprave ZSSK - ČD
s rezerváciou: 2,50 EUR/ks;
- v preprave ZSSK - ČD
bez rezervácie: 1,50 EUR/ks
- od 10. júna 2012: v preprave ZSSK – MÁV-START s rezerváciou: 7 EUR/ks (5 EUR lístok na bicykel, 2 EUR rezervácia miesta na bicykel)
Zjednodušená preprava bicyklov:
- štandardne: 5 EUR/ks,
- Bratislava - Viedeň:
jednosmerný lístok 1 EUR, spiatočný 2
EUR/ks,
- v preprave ZSSK - ČD
v malom pohraničnom styku: 1,50 EUR/ks,
- v preprave ZSSK - MÁV
vo vybraných vlakoch v malom pohraničnom
styku: 1,50 EUR/ks,
- v preprave ZSSK - PKP
vo vybraných vlakoch: 1,50 EUR/ks.
Vyhľadať spoj
Vlaky na prepravu bicyklov
|
|
|